16.01.2010
Меломаните в цял свят познават заглавието „Фантомът от операта“. У нас оригиналният мюзикъл на Андрю Лойд Уебър засега не е влязъл в афиша, но пък се появи нещо, което може да мине за римейк made in BG. Тази седмица културтрегери, министри, обикновени сеирджии и необикновени дизайнери видяха премиерата на веселата сюита „Фантомът от Оперетата“.За разочарование на мнозина приликата с шедьовъра на Андрю Лойд Уебър, вдъхновен от романа на Гастон Льору, стига само до заглавието. Сюжетът на оригинала следва по петите мистериозна фигура. Призракът тероризира парижката опера с опитите си да направи известна младата певица, която обича.В Софийската оперета героите са други – във фантом се превърна добре възпитаният и любезен режисьор Борис Панкин. Преди седмица той спечели конкурса за директор на Музикалния театър „Стефан Македонски“, но изборът му не се хареса на трупата. И неколцина солисти, хористи и перукери се вживяха в ролята на „жертви“. Вдигнаха се на бунт, залостиха вратите и не пуснаха фантома да припари до директорското кресло.Какъв ти фантом! В техните представи Панкин явно е вампир, който заплашва да изпие жизнените сокове на музикантските им вени. А подобно зло се гони с плитка чесън, окачена на врата, и искрени молитви. Понеже имат претенции да са истински европейци, оперетните бунтари не стигнаха до миризливия зеленчук. Но пък прочистиха гърла с викове „Вън!“, „Оставка!“. Прокараха крясъците с църковното песнопение „Многая лета!“. Няма спор, в 63-годишната история на ДМТ „Стефан Македонски“ едва ли е имало по-зрелищна изцепка и жива верига пред сградата на ул. „Панайот Волов“ 3.Правото на протест е исконно за всеки. Слабият ход на музикалните артисти обаче е, че протестират априори. Поне да бяха чули концепцията на Панкин, която го направи победител в конкурса. А недоволните се пенят с аргумента, че режисьорът нямал музикално образование и бил братовчед на главния прокурор Борис Велчев. Първото не беше изискване в условията на конкурса. А второто…Панкин е братовчед на Велчев, откакто вторият се е родил през 1962-а. Уточняваме, че режисьорът е батко на прокурора с една година. От друга страна, прокурорът е на този пост от 2006-а. Оттогава досега Панкин се явява поне пет пъти на състезание за шеф на театър. Роднинството обаче не му донесе успех нито в състезанието с Доротея Тончева, нито с Ириней Констанинов за директор на театър „София“. Нито пък в предишните конкурси за глава на Музикалния театър.Докато губеше тези надпревари, режисьорът успя да влезе в историята. Преди 6 години постави мюзикъла „Коса“ в театър „София“. Спектакълът, вдъхновен от легендарния филм на Милош Форман, стана най-касовото представление на тази сцена. То беше и първата постановка на „Коса“ в Източна Европа. Две години по-късно Панкин направи и първата в света сценична реализация на мюзикъла „Ах, този джаз“ на култовия Боб Фоси. Сцената беше Народният театър.Въпреки съпротивата на подопечните си в Музикалния Панкин не сваля гарда. Те може и да не го допускат в кабинета му, но като всеки фантом той е навсякъде. Превърна в свой кабинет Мрежата и посланията му към трупата и публиката вървят във Фейсбук. Започна работата по сайт на поверената му институция. И най-важното – подписа искане за финансов одит на театъра. Резултатите предстоят.Докато резултатите станат ясни, не е лошо в Музикалния да хвърлят един поглед на Панкиновата концепция – не е толкова лоша. Амбицията на режисьора е да модернизира театъра. И в София да се чуят мюзикълите „Чикаго“, „Мама миа!“ ,“Кабаре“. Към момента в Оперетата очевидно са над явления като АББА или наградите „Оскар“. Вярваме обаче, че спокойствието на блатото ще им омръзне.